mandag, august 28, 2006

Ny kristendom? Nå vel...

I dag i Vårt Land leste jeg under synspunkt-delen om tidenes(så langt) laveste lavmål på liberal kristenfront: En tidligere biskop ved navn John Shelby Spong har annonsert at han ønsker å fremme en ny reformasjon. Så langt alt vel, vi har vel ingenting i mot litt reformering av kristenheten for å holde liv i leiren? Vel, men hva denne Spong foreslår tar kaka og litt til...

Han har laget en tolvpunkts liste over hva som må til å for å tale kristendommen inn i vår tid. Trekk pusten dypt og les:

1) Den tradisjonelle måten å snakke om Gud på er foreldet og meningsløs.

2) Ettersom man ikke kan tale om Gud i tradisjonelle teistiske termer, er det nonsens å forstå Jesus som Guds sønn. Kirkens tradisjonelle lære om Jesus er meningsløs.

3) Bibelens lære om Guds perfekte og fullbyrdede skapelse som siden ble ødelagt gjennom et syndefall, er i lyset av darwinismen ren mytologi, og dessuten nonsens.

4) Jomfrufødselen er biologisk urimelig, dermed er det umulig å tale om Jesus som guddommelig.

5) Etter Newton er det umulig å tale om undrene som en realitet.

6) Kristi forsoningsverk på korset er en barbarisk ide som baserer seg på primitive gudsforestillinger. Den må derfor forkastes.

7) Jesus har i og for seg "oppstått", men det handler ikke om en fysisk oppstandelse som har skjedd i historien.

8) Jesu himmelfart forutsetter et syn på universets struktur som ikke kan forenes med en post-kopernikansk romalder.

9) Det finnes ingen åpenbart, objektiv og evig etikk.

10) Bønn kan ikke rettes mot en guddommelig makt som handler i menneskenes historie.

11) Håpet om evig liv må alltid skilles fra tanken om straff og fortjeneste.

12) Alle mennesker bærer Guds bilde. Derfor kan ingen forkastes eller diskrimineres på grunn av rase, etnisitet, kjønn eller seksuell legning.

Jeg sitter her og lurer på hvor kristendommen ble av i dette jeg... Og forresten dere, fyren kommer til Norge.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg synes han er en smarting, jeg. Nå er kanskje listen hans litt vel stor for kristendommen å bære, men jeg synes det hadde vært positivt.

Det må dog nevnes at dette er ord fra en ikke-kristen.;)

Anonym sa...

Han kan jo bare lage sin egen kirke så får vi se hvor langt han kommer, og hvor han ender når livet på jorden er slutt.

Anonym sa...

Hmm, dette var jo store tanker. Hadde vært artigere å vite meningen bak det enn bare punktene.

Ellers så er jeg slik punktene står nå uten forklaring av de som virker helt rare, så er jeg enig i bare et punkt, nr 12.